23948sdkhjf

Sådan skræmmer dårlige sælgere kunderne væk

Ny undersøgelse afslører hvilke egenskaber, der gør en sælger vellidt blandt kunderne.

Der kan være stor forskel på, med hvilken følelse man går ud ad døren efter et butiksbesøg.

Nogle butiksoplevelser er gode, mens andre kan være decideret negative, og der er ingen tvivl om, at kundens interaktion med butikkens sælgere gør en stor forskel i den forbindelse.  

Og både rigtigt gode og rigtigt dårlige butiksoplevelser har en god chance for at ende på nettet for eksempel i form af anmeldelser eller opslag på sociale medier, og det kan i visse tilfælde få store konsekvenser for butikken, hvilket sælgerne således også skal være opmærksomme på, skriver Business Danmark i en pressemeddelelse. 

Af en undersøgelse gennemført af Userneeds for fagforeningen Business Danmark fremgår det, at langt over halvdelen af de danske forbrugere (56 procent) har brugt nettet til at beskrive deres oplevelser med forskellige butikker.

Samtidig har halvdelen af de danske forbrugere foretaget deciderede fravalg på baggrund af brugeranmeldelser på nettet. 

- Der er ingen tvivl om, at når vi i dag skal købe produkter, som ikke lige er i dagligvarekategorien, så researcher vi på andres oplevelser af produktet og forhandleren. Og det er altafgørende, at man som sælger holder det for øje, siger Martin Kildgaard Nielsen, der er CEO i Business Danmark, som er fagforening for 30.000 personer beskæftiget inden for salg og marketing. 

Han påpeger samtidig, at nettet har været med til at taget livet af de sælgere, der i gamle dage var kendetegnet ved at udøve såkaldt ”revolversalg”. 

- For år tilbage kunne man som sælger ”slippe afsted” med mere, og det betød jo nok, at ikke alle salg var lige stuerene - hvilket også var med til at give sælgerne et broget image som mennesker med en flosset moral. Men internettet har været med til at reducere denne form for salg, og hvis man som sælger prøver at handle på den måde i dag, så vil det alt andet lige skade en på sigt, fastslår Martin Kildegaard Nielsen.  

- Sælgerens image er i gang med at blive styrket af, at vi i stadigt stigende grad kan læse om hinandens oplevelser på nettet, for det betyder, at en sælger, der ikke arbejder efter en høj etisk kodeks, lynhurtig vil forsvinde fra markedet, for han eller hun vil simpelthen ikke være en attraktiv kandidat for virksomheder og butikker, forklarer han.  

- I efteråret 2019 gennemførte vi sammen med Dansk Industri det første forskningsprojekt i Danmark omhandlende salg (”Morgendagens salg”), og heraf fremgik det også, at selve kundeoplevelsen bliver et af de væsentligste parametre for salg i fremtiden. 

Ifølge undersøgelsen er her de vigtigste kendetegn ved gode og dårlige sælgere: 

Den dygtige sælger: 

  • er ærlig om fordele og ulemper ved produktet 
  • tager udgangspunkt i mit behov 
  • tager sig tid til at vejlede mig 
  • ved noget om produktet 
  • respekterer min prisgrænse

Den dårlige sælger:

  • bruger en indøvet salgstale 
  • kan ikke svare på spørgsmål om produktet 
  • "oversælger" produktet 
  • prøver at sælge mig dyrere produkter, end det jeg vil have 
  • har travlt med at få mig til at træffe en beslutning
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094